Nyhet 02-12-2024 kl. 8.03
Tullen och Finlands miljöcentral (Syke) intensivövervakade i oktober–november internationella avfallstransporter som en del av en världsomfattande DEMETER-kontrolloperation. Myndigheterna kontrollerade avfallstransporter som avgick från landet. Brister hittades i dokument och fyra transporter behövde avbrytas.
Som en del av en världsomfattande kontrolloperation gjorde Tullen och Syke ett avfallstillslag den 23 oktober i Västra hamnen i Helsingfors. Vid tillslaget kontrollerades 78 långtradartransporter som var på väg ut ur Finland med bilfärjor. Av transporterna omfattades sex transporter av avfallsskyldigheter och i alla av dessa konstaterades smärre brister gällande dokument. Därtill behövde två exporter avbrytas helt på grund av avsaknaden av behövliga dokument.
- I Finland är det Tullen och Finlands miljöcentral Syke som övervakar internationella avfallstransporter. Vi på Tullen ansvarar för de konkreta kontrollåtgärderna vid gränsövergångsställen, såsom i hamnar. Intensivövervakningen ger varje gång resultat, vilket visar att den behövs, konstaterar Heli Lampela från Tullen.
Utöver avfallstillslaget omfattade övervakningsinsatsen också dokumentkontroller gällande avfall som var på väg ut ur EU under oktober–november. Av drygt tjugo fall stoppades två transporter som misstänkta illegala avfallstransporter. Den ena misstänkta aktören var ett företag som idkade export av kabelavfall och den andra ett företag som exporterade begagnade elektriska och elektroniska apparater till länder utanför EU. I övriga fall var exportdokumenten till största delen i skick.
- De vanligaste orsakerna till att en internationell avfallstransport stoppas är att de dokument som behövs vid transporten saknas helt eller att lasten inte motsvarar beskrivningen i dokumenten, berättar Katri Lautala från Finlands miljöcentral.
Transport av grönlistat avfall ska också anmälas i fortsättningen
Transport av avfall från ett land till ett annat kräver i regel tillstånd. Undantag utgör ofarligt, så kallat grönlistat avfall vars transport för återvinning sannolikt inte medför risk för miljön. Grönlistat avfall är t.ex. metallskrot, avfallspapper och obehandlat avfall av trä.
I och med EU:s nya förordning om avfallstransporter ändras transporterna av grönlistat avfall betydligt. I fortsättningen ska transporterna anmälas till myndigheter.
- Myndigheterna har länge velat att transporterna av grönlistat avfall också skulle följas. Anmälningsskyldigheten gör det möjligt att övervaka och noggrannare statistikföra transporter av grönlistat avfall samt att handleda företag om internationella avfallstransporter, berättar Lautala.
EU:s nya förordning om avfallstransporter (2024/1157) har varit i kraft sedan 20.5.2024, men den börjar i huvudsak tillämpas först två år efter att den trätt i kraft.
Ändringar i klassificering av avfall av elektrisk och elektronisk utrustning fr.o.m. 1.1.2025
Kommissionens rättsakter om ändring av klassificering av avfall av elektrisk och elektronisk utrustning håller som bäst på att granskas av EU:s parlament och råd. I och med ändringarna kommer export av avfall av elektrisk och elektronisk utrustning till länder utanför EU och OECD att vara helt förbjudet fr.o.m. den 1 januari 2025. Export av ofarligt avfall från elektriska och elektroniska apparater, s.k. grönlistat avfall, till OECD-länder förutsätter i framtiden tillstånd för avfallstransport.
Bakgrunden till ändringarna är behovet att stärka övervakningen och beakta miljön bättre. Avfall av elektrisk och elektronisk utrustning utgör den snabbast växande avfallsströmmen i EU.
Aluminium- och kopparavfall som exporteras från Finland. © Finlands miljöcentral
Europeiska unionen spelar en stor roll i handeln med avfall
Europeiska unionen är en viktig aktör i den globala avfallshandeln. Under 2023 exporterade EU runt 35,1 miljoner ton avfall till länder utanför EU. Värdet på exporten uppgick till cirka 18,5 miljarder euro. Det största mottagarlandet för avfall i Europa var Turkiet. Exportmängderna av avfall har ökat.
Största delen av det avfall som exporteras från EU är järnbaserat och icke-järnbaserat metallskrot. Också pappersavfall, plastavfall, textilavfall och glasavfall exporteras i betydande mängder. Mycket avfall transporteras också mellan EU-länderna.
Mera information
Tullen: tullöverinspektör Heli Lampela, kontakt via Tullens medietjänst, tfn 0295 527 150, viestinta@tulli.fi
Finlands miljöcentral (Syke): överinspektör Katri Lautala, tfn 0295 251 807, katri.lautala@syke.fi