Finlands miljöcentral SYKE undersökte miljömarknadsföring i Finland genom att analysera annonser i sociala medier och webbtidningar. Enligt studien rapporterade upp till hälften av annonserna endast m......
Under hösten 2021 har Finlands miljöcentral SYKE samlat in ett urval miljöpåståenden från reklam. Materialet samlades in från nätreklam med hjälp av tekniska verktyg. Dess andel i reklamen har ökat un......
I hus som är miljömärkta enligt Svanen får man för närvarande inte använda kopparrör i hushållsvattennätverken. Kriterierna är desamma i alla nordiska länder. Avvikande åsikter har framförts, särskil...
Miljömärkningen Svanen, dvs. den nordiska Svanenmärkningen, skulle kunna utvecklas så att den främjar cirkulär ekonomi. Bland annat skulle kriterierna för återtillverkade produkter och miljövänliga tj......
Målet med Finlands miljöcentral SYKE:s treåriga projekt ”Miljömärkning Svanen, cirkulär ekonomi och miljöavtryck” är att utreda hurdan ny kunskap EU:s miljöavtrycksmetod kan ge för användningen av Sva......
Miljömärkningen styr konsumenternas val i en miljövänligare riktning. EU:s miljömärkning och den nordiska Svanenmärkningen anger att produkten hör till den bästa gruppen med tanke på miljön och uppma...