MTA Aranda on kolmas samanniminen tutkimusalus ja neljäs varsinainen merentutkimusalus suomalaisen merentutkimuksen historiassa.
Ensimmäinen merentutkimukseen rakennettu alus oli S/S Nautilus, joka oli käytössä vuosina 1903–1939. Sitä ennen, jo 1800-luvun loppupuolelta lähtien, meritieteellisiä havaintoja tehtiin useilla eri valtionaluksilla.
Nykyinen Aranda laskettiin vesille Helsingissä kesäkuussa 1989. Aluksen omistaa Suomen ympäristökeskus, ja sen kotisatama on Helsinki. Vuosien 2017–2018 aikana Arandalle tehtiin suuri korjaus- ja muutostyö Rauma Marine Constructions Oy:n telakalla Raumalla. Remontissa alusta pidennettiin, sen perä muotoiltiin uudelleen, propulsio muuttui kokonaan dieselsähköiseksi, ja alusta modernisoitiin monin tavoin. Remontissa tavoiteltiin alhaisempaa melutasoa ja merkittävästi pienempää hiilijalanjälkeä. Muutostöiden jälkeen Arandan pituus on 66,3 m, leveys 13,8 m ja bruttovetoisuus 1 969 GT. Tutkimushenkilökuntaa voidaan majoittaa 27 henkeä.
Alusta huolletaan ja ylläpidetään jatkuvasti. Merkittävimmät peruskorjausta edeltäneet muutokset ovat olleet komentosillan uudistus 2007 ja messin/salongin ja laboratorioiden uudistus 2012.
Aranda on nykyaikainen jäävahvistettu tutkimusalus. Se on suunniteltu lähinnä Itämeren tutkimukseen, mutta toiminta-alueena ovat periaatteessa kaikki maailman meret. Alus on tehnyt tutkimusmatkoja muun muassa Antarktiksen vesille ja pohjoiselle Atlantille. Aranda soveltuu monitieteelliseen, ympärivuotiseen merentutkimukseen, ts. biologiseen, fysikaaliseen, kemialliseen ja merigeologiseen tutkimukseen. Hyvin varustetut laboratoriotilat ja tietojenkäsittelyjärjestelmä mahdollistavat näytteiden analysoinnin ja tulosten käsittelyn jo matkan aikana.
Pitkälle kehitetyn automatiikan ansiosta Arandan toiminta voidaan hoitaa 12–13 hengen miehistöllä. Arandan ohjailtavuus on mitoitettu vaativaa tutkimustyöhön, alus pysyy havaintoasemilla kovassakin tuulessa tarkasti paikallaan DGPS- ja DP-järjestelmillä. Arandalla on satelliittikuvien ja sääkuvien vastaanottolaitteistot sekä oma monipuolinen sääasema.
Merivedestä on mahdollista puhdistaa juomavettä käänteisosmoosilaitteiston avulla. Jätevesi kerätään tankkeihin ja tuodaan maihin pumpattavaksi viemäriverkkoon. Valtamerimatkoja varten alukselle voidaan asentaa biologinen puhdistamo. Dieselsähköinen koneisto takaa tarkan, hiljaisen ja energiatehokkaan liikkumisen. Teho riittää Itämeren oloissa jäissä kulkuun ja on riittävä myös 3 vuodenajan merenkulkuun polaarimerillä jään reuna-alueilla.
Tutustu Arandan toimintaan -video