Yhdyskuntarakennetiedon hyödyntäminen MAL-sopimusten valmistelussa

Uutinen 8.5.2020 klo 12.58

Seppo Serola

Seppo Serola, Väylä

Keväällä 2020 kahdeksalla Suomen kaupunkiseuduista on käynnissä YKR-demo-hankkeen yhdyskuntarakenteen tarkastelut vaihtelevin teemoin. Samaan aikaan valmisteilla ovat valtion ja neljän suuren kaupunkiseudun väliset MAL-sopimukset. YKR-demo ja MAL-sopimusten valmistelu kulkevat omia teitään, vaikka keskeiset tavoitteet ovat yhtenevät: liikenteen ja maankäytön suunnittelun parempi yhteensovittaminen.

Liikennehallinnon alalta MAL-sopimusluonnoksiin sisältyy kuntien esityksiä sekä liikenteen palveluiden kehittämisestä että väylistä. Neljällä kaupunkiseudulla sopimuksia on valmisteltu hieman toisistaan poikkeavilla kokoonpanoilla. Vuorovaikutus keskuskaupungin ja ympäryskuntien välillä on seuduittain erilaista, joten myös sopimusluonnoksissa esitetyt hankkeet ja niiden valmisteluaste vaihtelevat.

Traficom ja Väylä ovat asiantuntijatyönä arvioineet esitettyjen hankkeiden vaikutuksia ja vaikuttavuutta hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteena on ollut saada alueiden esitykset valtakunnallisesti keskenään vertailukelpoisiksi. Kestävien kulkutapojen osuuden kasvattaminen, autoliikennesuoritteen vähentyminen, liikenneturvallisuuden ja (työpaikkojen, palveluiden ja vientimarkkinoiden) saavutettavuuden parantuminen arvioidaan jokaisen ehdotetun hankkeen kohdalla.

Virastoissa tapahtuneen asiantuntija-arvioinnin pohjalta sopimusten sisältöjä työstetään parhaillaan ministeriöiden yhteistyönä, ns. poliittisen ohjauksen piirissä. Oman mausteensa sopimusten valmisteluun tuo ensimmäisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatiminen, sillä osa MAL-sopimuksiin ehdotetuista liikenteen hankkeista sopisi merkitykseltään paremmin valtakunnalliseen tarkasteluun. 

Nykyiset MAL-sopimusalueet – Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseudut – ovat olleet aktiivisina mukana kehittämässä YKR-aineistojen hyödyntämistä omiin tarpeisiinsa Urban Zone (UZ)- ja YKR-demo-tutkimushankkeissa. Jos jo käynnissä olevan MAL-sopimuskauden toimia ja tulevan sopimuskauden esitettäviä ehdotuksia arvioitaisiin UZ:n ja YKR-demon tuottamin työkaluin valtion suunnasta, tulevien MAL-sopimusten liikennehankkeiden arviointi voisi olla nykyistä ennakoitavampaa, pitkäjänteisempää ja yhteismitallisempaa.

Seppo Serola

Kirjoittaja kuuluu YKR-demon ohjausryhmään ja toimii liikennejärjestelmän ja maankäytön asiatuntijana Väylävirastossa.


Kohderyhmä: