Suomessa on uuden alueluokituksen mukaan lähes tuhat työpaikka-aluetta

Uutinen 24.5.2021 klo 17.19
Suomen työpaikka-alueet yleisimmän toimialan mukaan
Suomen työpaikka-alueet yleisimmän toimialan mukaan © SYKE/YKR ja TK 2021

Asumisen ohella kaupungit rakentuvat työn ympärille. Työpaikka-alueista kaksi kolmasosaa sijaitsee kaupunkiseuduilla. Työpaikoista 34 prosenttia, eli 721 000 sijaitsee kaupunkien keskustojen tai alakeskusten työpaikka-alueilla. 

Erillisillä työpaikka-alueilla, jotka eivät sijaitse kytkeytyneenä keskustaan tai alakeskukseen, on Suomessa 27 prosenttia työpaikoista (581 000). Suurimmat tällaiset työpaikka-alueet Suomessa ovat Helsinki-Vantaan lentoaseman alue (15 200), Keski-Suomen keskussairaalan alue Jyväskylässä (5 700) sekä Raatekangas-Käpykangas Joensuussa (5 100).

Erilliset työpaikka-alueet voivat olla monipuolisiakin, mutta merkittävä osa suurimmista on terveys- ja sosiaalipalveluiden ja teollisuuden alueita. Oulussa on käynnissä keskustelu yliopiston siirtymisestä erilliseltä alueeltaan Linnanmaalta keskustaan. Linnanmaan ja viereisen teknologiakylän työpaikka-alueet muodostavat tällä hetkellä yhdessä 8 000 työpaikan keskittymän. ”Yliopiston sijainti vaikuttaa myös nuorten aikuisten sijoittumiseen kaupunkirakenteessa kuten Turun ja Oulun erot muuttoliikkeen kohdistumisessa osoittavat”, toteaa Ville Helminen Suomen ympäristökeskuksesta.

Työpaikka-alueet ovat taajamien maankäytön ja liikenteen kannalta merkittäviä, koska ne kokoavat yhteen paitsi työmatkoja, myös asiointiliikennettä ja tavarakuljetuksia. Eri toimialojen työpaikka-alueet eroavat työpaikkamääriltään, maankäyttötarpeeltaan sekä toimitilatarpeiltaan. Asiantuntijapalvelut sijoittuvat keskittyneesti ja keskustapainotteisesti. Teollisuuden alueita on paljon ja ne ovat laajoja. Kestävien kulkutapojen mahdollistamiseksi työmatkoilla työpaikka-alueet eivät saisi eriytyä liian kauas asuinalueista ja joukkoliikenteen solmukohdista.  ”Pandemia-aika on muuttanut monilla toimialoilla työn paikkasidonnaisuutta, joka vaikuttaa sekä maankäytöllisesti tilan- ja sijainnintarpeisiin että työpaikkojen aiheuttamaan liikennesuoritteeseen. Tämä saattaa jatkossa muokata työpaikka-alueita uusiin suuntiin” tiivistää Antti Rehunen Suomen ympäristökeskuksesta.


Aihealue: